Ekonomická teorie marketingu - Část 4. Price
Přednáška 3:
Price
- je základní kategorií tržní nabídky
- a naopak, nabídka = poptávka → mluvíme o rovnovážné ceně – to je pouze teorie
o toto platí u standardních výrobků (máme také luxusní výrobky – premium značky, pak mluvíme o efektech, které modifikují tyto vztahy, vznikají paradoxy, klesne poptávka, když se sníží cena – luxusní hotely, snížení prestiže, nedůvěra v produkt)
o podezřele nízká cena – snížení ceny vzbudí nedůvěru v daný produkt
o při akcích na podporu prodeje se u luxusního zboží nesnižuje cena (i u vlajkových lodí u výrobců standardního zboží)
→ podpora:
§ soutěže, dárky
§ příklad → Miele – snížila cenu pračky asi o 15 % (sté výročí firmy)
§ Hurley Davidson nidky nedá slevu na své výrobky, dlouho se na ty výrobky i čeká – vlastně antimarketingová záležitost – ovšem značí to ten luxus
- prodávající má zájem, aby dosáhl ceny při prodeji co možná nejvyšší, kupující naopak, stát se na tom chce přiživit (spotřební daň, DPH)
- z pohledu zákazníka je cena vnímána jako úbytek části důchodů (příjmů), vynaložených na nákup zboží určitého množství určité kvality
- u zboší s vyšší cenou očekáváme vyšší kvalitu a naopak
- u prestižních značek (premium značek) zákazník očekává vyšší cenu než u těch ostatních
- která cena je z marketingového hlediska považována za správnou?
o cena, na které se prodávající s kupujícím dohodnou za předpokladu, že ani jedna ze zúčastněných stran nemá na trhu výraznější převahu
§ špatný příklad → jediné potraviny na sídlišti, kupující není ochoten jít dále
- ambivalence
o cena omezuje nákup poptávaného množství (poptávky) naproti tomu cena výrobků vyjadřuje společenský status
- marketingový způsob tvorby cen
ceny vycházející z nabídky
- nákladově orientované ceny
o podstatou jsou kalkulace nákladů k nimž přidáváme ziskovou přirážku (existuje i opačný způsob)
o tento způsob je nejrozšířenějším způsobem tvorby cen ve výrobě (ne v obchodě – technický problém – v obchodě je obtížné kalkulovat náklady na jednici – např. na 1000 výrobků)
- žádoucí (požadované) ceny
o podnik si stanoví předem požadovanou rentabilitu (ziskovost – relativní odnota zisku), které chce docílit, od ní odvozuje cenu
o R je poměr zisku a základu
o R= zisk/náklad ... v %
o Tržba je finanční vyjádření obratu
o Rentabilita obratová = zisk/obrat
o Rentabilita nákladová = zisk/nákladu
o Rentabilita nákladová = Z/N = V-N/N
o Rentabilitu známe – známá
o Zisk – neznámá
o Náklady – známá
o Výnosy – neznámá
o Podle tohoto vzorce – způsob tvorby cen je vhodný pro podnikatelské subjekty se stabilní pozicí na trhu s minimem výkyvů
o (rentabilita je ziskovost, značíme r, je poměrem zisku k nákladům, je to bezrozměrné číslo, používá se po vynásobením 100 v %, (vk – vložený kapitál, n – náklady, v – výnosy)
o vychází se z nákladové rentability, dnes je tlak na snížení nákladů (snížení, maximálně stejné náklady))
o na čem závisí úspěch této metody (využívá se ve výrobě, v obchodě je problém vypočítat náklady na jednotku)
§ neznáme výnosy (neznáme tržby, nevíme kolik toho prodáme), známe náklady
§ tuto metodu si mohou dovolit firmy se silnou, pevnou, stabilní pozici na trhu (Procter and Gamble, Danone)
· živnostník si to nemůže dovolit
ceny vycházející z poptávky
- cena na základě vnímané hodnoty
o podstatou je zjisti a stanovit cenu, jak na ní reaguje zákazník → cenový (marketingový) výzkum (zpětná vazba)
§ dotazník → otestování ceny na cenové stupnici (měla by mít lichý počet stupňů (nejčastěji 5-stupňové)
· cena je příliš vysoká (neúměrně)
· cena je vysoká
· přiměřená, akorát
· nízká
· podezřele nízká
§ pomocí cenových prahů
· cenový práh je stanoven při takové ceně, při níž se výrazně mění spotřebitelská poptávka
· je to cena, při níž více než 50 % respondentů, zástupců cílových skupin, není ochotno za tuto cenu daný produkt koupit (méně zákazníků, kteří platí více x více zákazníků, kteří platí méně)
o metodický postup:
§ měli bychom si zjistit cenovou relaci daného produktu na trhu (žvýkačky), na místech, kde lidé nakupují
§ stanovím cenovou stupnici, kterou musím nadhodnotit i podhodnotím (6 – 17 Kč)
o cenový práh → otázka ANO / NE
o soubor respondentů rozdělíme na dvě skupiny (500 – 500), pro první testuji cenu od ceny nejnižší a naopak → negativní hodnoty se kumulují, hlídáme situaci, kdy více než 250 respondentů není ochotno koupit (např. 13 Kč, za 12, 50 Kč ještě 249 respondentů)
o druhou skupinu testujeme od nejvyšších cen (17 Kč → 100 %, zase musíme hlídat 50 %)
o cenový práh 14 Kč
o cenový práh stanovíme nižší, když jdeme od nejlevnější k dražší
o potom je cenový práh 13,50 Kč → cena musí být 13 Kč, aby si je lidé koupili
o při konkurenci musíme jít s cenou dolu (různé vlivy)
500 |
1000 respondentů |
500 |
6,00 Kč |
|
17,00 Kč |
6,50 Kč |
|
16,50 Kč |
7,00 Kč |
|
16,00 Kč |
… |
|
… |
13,00 Kč cenový práh |
!13,50 bude cena! |
14,00 Kč cenový práh |
… |
|
… |
17,00 Kč |
|
6,00 Kč |
· jiné způsoby, jak stanovit cenu
o koeficienty cenové pružnosti → stanoví, jak se změní poptávka, když se cena změní o jednotku
o v tržní ekonomice při různých cenách různých prodejců → je to těžké je stanovit
o nepřímá metodika
§ mohl by nám pomoct test kupní ochoty
§ zjišťujeme připravenost o koupi, cena je totiž silným faktorem, ale ne jediným
§ stupnice:
· určitě bych koupil
· pravděpodobně koupil
· možná koupil, možná nekoupil → neví
· pravděpodobně nekoupil
· nepřipadá v úvahu
o poslední dvě možnosti → odmítnutá značka
ceny vycházející z cen konkurence
- cena je stanovena jako průměrná cena z cen konkurence
- obyčejný aritmetický průměr
- takto stanovená cena nepůsobí na daném trhu rušivě (zapadá do kontextu cenové relace)
- dá se očekávat, že takto stanovená cena nám zaručí přibližně srovnatelnou rentabilitu s konkurencí
- rozdíly většinou nejsou až tak velké
psychologická cena
- je spíše založena na jejím emotivním vnímání než na racionálních úvahách zákazníka
- přišel s tím Tomáš Baťa
- ceny na devítky (49, 99 Kč) → toto kouzlo mají jen kulaté číslice (5, 9)
o vnímáme hranice desítkové soustavy
o když dáme cenu o něco dolu, jsme pod hranicí (9)
§ 5 → zaokrouhlování nahoru
· 444 Kč → vybočení z řady
- s cenou se v marketingu hodně pracuje
- zákazník očekává, že při větším množství bude cena výhodnější → záleží na tom, jaké balení se více prodává
Cenové strategie
- premiové ceny
- strategie nízkých cen
- Penny market – stává se ale supermarketem, diskonty – Lidl, Norma
Marže
- pokrytí nutných nákladů obchodu
- vytvořit přiměřený zisk
- riziko (může být už v nákladech)
-