Ekonomická teorie marketingu - Část 3.
Pevná stabilní pozice podniku na trhu je dána rovnoměrným rozvržením všech jejich výrobků do všech těchto pozic – výrobce by měl mít rozvržené své výrobky pokud možnos rovnoměrněji do všech těchto pozic
Vznik nového výrobku a faktory, které při tom působí
- neexistuje předmět zabývající se vznikem výrobku, který s stanou značku
- výrobci vyrábějí výrobky, zákazníci kupují značky
- vlastníkem značky je zákazník (zůstává v hlavě) (interbrand.com)
- může existovat výrobek bez značky
- značka bez výrobku (v paměti) – Tuzex, Tix
- private labels
o značky nesou název řetězce (Tesco, Albert)
§ výroba přímo pro řetězec x Tesco filé – Novaco
o značky, které zvýrazňují nízkou cenu (Koruna, Dr. Halíř, Penny)
o ostatní
§ ARO (Makro) nám nic neříká
o podíl na trhu 42 % VB, pak Belgie.. (ČR – 17 %, Tesco – diskontní zboží), podle výzkumné agentury GFK v ČR v budoucnosti 32 %
- zbožíznalství – nauka o zboží (Thiel – výzkum 2001)
o jaké vlivy působili na vznik nového výrobku
§ největší vliv má výrobce, spotřebitel výrobku nerozumí
§ výrobce, spotřebitel, duch doby (tyto vlivy)
§ vliv výrobce spočívá v tom, co si myslí velké nadnárodní společnosti, které udávají trendy (její výrobní politika)
· může být progresivní myšlenka, ale nemusí se povést její uvedení, je obtížné prosazovat radikální změny
§ duch doby – vlivy mimo kompetenci vlivu výrobce a spotřebitele (může mít nepřímý vliv), např. životní prostředí
- výsledky výzkumů 60. léta, 80. léta, současnost
Vliv |
60. léta |
80. léta |
2000 |
Výrobce
|
20% |
40% |
50% |
Spotřebitel |
60% |
30% |
10% |
Duch doby |
20% |
30% |
40% |
o výrobce 20 40 50 %
§ zpočátku malý vliv, podle toho, co chtěli spotřebitelé
§ jednodušší výrobky, trh nebyl nasycen
§ pak posílení – spotřebitel už nerozuměl výrobkům
o spotřebitel 60, 30, 10 %
§ v současnosti nedokáže rozumět výrobku
o duch doby 20, 30, 40 %
§ nebyli problémy s ovzduším, přírodní prostředí
§ 60. léta – tlaky na snižování prostředků (ropa) – krize
§ současnost – trvale udržitelný rozvoj a spotřeba, společenská odpovědnost firem
§ v budoucnosti bude ještě posilovat
Marketingová filosofie
vztah k zákazníkovi
o podnikatel → zákazník (chybí zpětná vazba)
o důležitou roli hraje průzkum trhu (reakce zákazníka), např. cenový průzkum
§ negativní výsledek průzkumu → výrobek nebude, utratí se za průzkum, což je menší částka, než kdyby vyšel kompletní výrobek na trh a nebyl úspěšný
názor na zisk
o marketingově orientovaný podnikatel se dostává k zisku přes zákazníka, ne přímo (samozřejmě to musí být rentabilní, např. rozvoz domů)
§ nemaximalizuje zisk
vztah k vnějšímu okolí
o podnikatel se neuzavírá, stále komunikuje
o v případě krize → krizová komunikace
§ negativa se dají zvrátit v pozitiva bez větší dlouhodobé újmy (McDonalds)
názor na konkurenci
o na konkurenci se dívá jako na nutné zlo tržní ekonomiky, avšak v konečném výsledku si ji vysvětluje jako hnací sílu svého vlastního budoucího rozvoje
§ nutnost reakce
Výrobní podnikatelská filosofie
- znaky:
o vztah k zákazníkovi – není zpětná vazba
§ firmy si věří, mají kvalitní jméno, výrobky
o názor na zisk – výrobně orientovaný podnikatel se k zisku dopracovává přímo (může si to dovolit – kvalitní výrobky, pověst), usiluje o maximalizaci zisku – Globus dává tašky zdarma
o vztah k okolí
§ před svým okolím se spíše uzavírá, sponzoring a reklama možná (a to je vše)
§ nevidí důvod, proč by měl s okolím nějak extra komunikovat
o názor na konkurenci
§ nutné zlo tržní ekonomiky, negativní hodnocení
§ jde vlastně proti filosofii maximalizace zisku, nutí ho zvyšovat náklady
o typologie řídícího stylu
§ autokratický (direktivní) styl řízení
o rozhodující pracovníci – technokraté (tech. inteligence)
§ mozky firmy, vymýšlí a ženou jí dopředu
- má širší zastoupení v USA (HP, Texas instrument, IBM)
o firmy, které udávají trendy
o mají vysoké sebevědomí (HP ztratila)
o má úspěch spíše v krátkodobějším časovém horizontu, z dlouhodobějšího hlediska se jeví neperspektivní (usnutí na vavřínech)
Komentáře
Přehled komentářů
https://kloviagrli.com/ - canada viagra https://vigedon.com/ - otc viagra https://llecialisjaw.com/ - cialis 5mg daily https://jwcialislrt.com/ - cialis price cvs https://jecialisbn.com/ - cialis side effect
buy cialis canadian olgsanvoegfdGycleBtjTiplEy
(GrvWeply, 26. 3. 2021 17:47)