Taoismus, konfucianismus
8. 1. 2011
Taoismus
- filosofická škola založená na textech Tao te ťing - Kniha o cestě a ctnosti
- Dle Tao te ťing platí, že Tao plodí jedno (jednotu, harmonii). Jedno plodí dvě (protiklady, jin jang).Dvě plodí tři(nebesa, zemi a mudrce).Tři plodí všechny věci
§ Tato kniha je také praktickou a mnohdy vtipnou „příručkou“ pro vládce jak rozumně spravovat zemi
§ Svět je v neustálém pohybu
§ Stálost neexistuje
§ Detail nelze oddělit od celku
§ Celek nelze oddělit od detailu
§ Protiklady harmonizují krajnost
- Mnoho bohů – náboženský systém
- Nad všemi hvězdnými bohy stojí Lao-c'
- Významnou roli hraje také Osm nesmrtelných
- Přirozenost prostřednictvím nezasahování (Moudrý muž dělá, ale neužívá toho, co je uděláno. Tvoří, ale nevládne tomu, co je stvořeno. Dokončuje díla, ale nevychloubá se)
- Propojení přírodního řádu a lidského života
- V Japonsku se uplatňoval především ve formě učení o harmonizaci kosmických protikladů jin a jang, jako osnova věšteb a kalendáře
Etika tao
- Smyslem života je naučit se následovat cestu kosmických sil, přírodu
- Klíčovým pojmem je aktivní nečinění – člověk se má stát nádobou, kterou protéká tao
Klíčem k etice Tao te-ťingu je prostota:
- prostý člověk nedbá o zisk, chytrost, obratnost, egoismus a smělá přání
- osvícený člověk je nezaujatý a navrací se k dětské prostotě
- je zbaven pout, je měkký, a právě proto je s to vše přemoci - neboť měkké přemáhá tvrdé
Principy:
- te (ctnost, projev taa)
- wu-wej (aktivní nečinění)
Konfucianismus
- čínský filosofický směr, který se původně vyvinul z učení čínského mudrce Konfucia
- ucelený systém morálky, socialních, politických a náboženských myšlenek
- markantní význam na vývoj čínské civilizace ještě do 21. Století
Konfucius
- Konfucius, následovník Lao-c', se v základech ve svých názorech od taoismu příliš neliší, je však více zaměřen na etiku a státní společenství
- Byl veřejně mnohem aktivnější, což si vynutila doba, plná společenských změn a mocenských nepokojů
Žil na přelomu 6 a 5. století př. n. I. Ve svém ideovém systému zdůrazňoval důležitost tří aspektů:
- li - správné chování a jednání člověka
- žen - ohleduplnost a soucit k druhým
- siao - úcta ke starším a předkům
Podstata konfucianismu
- Pravou podstatu konfucianismu musíme hledat v odlišném pohledu Číňanů na náboženství
- Konfuciánci vidí náboženství jako způsob vzdělávání
Čínské slovo ťiao má ve skutečnosti dva významy: náboženství a vzdělávání.
„tao“ (=cesta) jako cestu člověka a společnosti
- lidské jednání, které ovšem nesmí být v rozporu s vůlí nejvyššího božstva (Nebes)
- Do popředí staví rozum, odpovědnost, pozitivní postoj ke světu, ale i podřízenost řádu
- společnost založená na vzoru patriarchální rodiny
- vštípit lidem morální hodnoty
- Nekonají se veřejné obřady a neexistuje ani osobní vztah k bohu, žádný kněz ani krédo
- Konfucianismus nemá žádné slovo odpovídající bohu ani svaté písmo
- Nemá žádnou náboženskou strukturu
Konfucianismus jako státní náboženství Číny
- uctívání nebe, země a předků
- uvědomování si vlastní odpovědnosti
- důraz na přesné vykonávání obřadů, na péči o zemřelé a jejich dobrý úděl na věčnosti
- Zdůrazňuje rodinné a občanské ctnosti, význam náboženství pro stát
- Proto byl konfucianismus dlouho státním náboženstvím Číny
Komentáře
Přehled komentářů
https://kloviagrli.com/ - cheap viagra online https://vigedon.com/ - viagra lyrics https://llecialisjaw.com/ - natural cialis https://jwcialislrt.com/ - cialis canada pharmacy https://jecialisbn.com/ - is cialis covered by insurance
cialis pills olgsanvoegfdGycleBtjTiplEc
(GrvWeply, 31. 3. 2021 15:02)