Marketing
Marketing
- Plus PAPÍR!!!
· Prodejní podnikatelská koncepce
o vyplynula z hromadné výroby, která potřebovala masovou distribuci a prodej
o začalo docházet k nasycenosti trhu výroby, což vedlo k větší konkurenci
o podnikatelé si uvědomují, že zákazník nemusí kupovat právě jejich výrobky a tak chtějí zákazníkovi v rozhodnutí “pomoci“ aktivním prodejem
o cílem výrobce je prodat to, co vyrobil, nikoliv vyrábět to, co by prodal, tzn. „prodat za každou cenu“ (agresivní prodej)
o byla vyvinuta celá řada rafinovaných prodejních technik a triků
o podnik nevychází při výrobě produktů z potřeb a přání zákazníka, ty jsou až druhotné
· Marketingová podnikatelská koncepce
o vzniká v USA a je výsledkem dlouhodobého vývoje
o vychází z přístupu, že marketing je něco více než prodej
o je založena na oboustranné komunikaci mezi trhem a výrobcem (existence zpětné vazby)
o vychází z pochopení trhu, tj. potřeb a přání zákaznic a následovného přizpůsobení výrobku
o výrobce musí prodávat výrobek, který zákazník chce
o pružnost podniku na požadavky a přání zákazníků vytváří předpoklady pro budoucí růst podniku
o výrobky budou kupovat 2 skupiny zákazníků:
§ nový zákazníci
· je velmi nákladné je získat (přebírám)
· je důležité si ho poté udržet
§ stávající zákazníci
· pro budoucnost podniku je velmi důležité si udržet věrné a pokojené zákazníky
· přicházejí si výrobek opět koupit
· kupují i jiné výrobky podniku
· nevěnují tolik pozornosti konkurenčním výrobkům
· hovoří o podniku se svým okolím pozitivně
o zaměřují se na celý trh, ale pouze na jeho část, tzv. cílový trh tj. určitá skupina zákazníků vybraná dle předem stanovených hledisek (např. podle věku, pohlaví, regionu, …).
o vychází z marketingové koncepce a je nejnovější koncepci
· jejím cílem je dát do souladu potřeby a zájmy zákazníků a podniku s potřebami a zájmy společnosti
· podnik musí brát do úvahy při svých aktivitách celospolečenské zájmy: např. ekologické chování, etické, sociální apod., a také to, aby se nedostal do rozporu se zákazníkem
· od zákazníků i podniků se např. žádá „inteligentní spotřeba“, která nebude mít za následek ekologické ohrožení lidstva